ITGirls: Želimo da rastemo kao što IT sektor raste u našoj zemlji!

U utorak, 24. maja u zgradi Ujedinjenih nacija, nakon aktivnog rada na šestomjesečnoj IT Girls inicijativi, održana je završna manifestacija te panel diskusija. Predstavljanje dosadašnjih rezultata, budućih planova, ali i proslava različitih uspjeha su bili povod okupljanja svih prijatelja i partnera ove inicijative. Iako je manifestacija trajala samo dva sata, uokvirila je cijeli dosadašnji rad na inicijativi, te pružila mnoštvo informacija zbog kojih, nadam se, nećete zamjeriti na dužem izvještaju.

Piše: Senka Imamović

ITGirls1Manifestaciju je inspirativnim govorom otvorila Zahira Virani, zamjenica rezidentne predstavnice UNDP-a. Napravila je sjajno poređenje pominjući autora Georga Elliota koji je zapravo engleska autorica Mary Ann Evens, ali se u 19 st. „krila“ pod tim pseudonimom. To je radila jer su tadašnje autorice uglavnom pisale o ljubavi, a ona je htjela pisati o politici, reformama i statusu žena – tad smatrano dominantno muškim temama. Time je poslala snažnu poruku svim prisutnim; sada se ne mora mijenjati ime da bi se bavili programiranjem, a djevojčice mogu izgledati kako žele i opet biti odlične programerke.

Šta se uradilo i šta će se raditi?

Članice IT Girls tima su u uvodnom dijelu predstavile projekat. Jedini muški član tima nije bio prisutan i slao im je toplu podršku s Madagaskara. Tako je Arijana pričala o razlozima pokretanja inicijative, statistikama koje su im se činile poražavajućim – pogotovo onim o nezaposlenosti djevojčica i djevojaka u BiH (u dobi 15-24 nezaposleno ih je 67%!). Također je upoznala prisutne o krajnjim ciljevima projekta: podizanju svijesti o značaju programiranja, jačanju samopozdanja djevojaka promovišući ulogu žena u IKT-u, kao i sticanju novih vještina kroz treninge. Novostečene vještine će im sigurno biti od velike koristi u daljem školovanju, te njihovom budućem karijernom opredjeljenju, pogotovo, kako kaže Arijana, jer u timu smatraju da će za 10-15 godina programiranje biti jednako bitno kao i pisanje danas.

Lamija, također pokretačica inicijative, je predstavila niz rezultata koji su do sada postignuti. Naglasila je da je najveći uspjeh pokretanje web stranice tj. online platforme putem koje se obraćaju digitalnoj generaciji. Pored mnoštva besplatnih online resursa na kojima se mogu naučiti prvi koraci programiranja, svakog utorka su djevojčice mogle učestvovati i u „Postani ITGirl“ izazovu gdje nakon završenog online kursa učestvuju u nagradnoj igri. „Istakla bih jako dobru saradnju sa privatnim sektorom koji je omogućio vrijedne nagrade za pobjednice izazova, ali pomagao i na druge načine“, naglasila je Lamija. „Postani ITGirl“ trening je poseban aspekt inicijative, ali na koji su iz tima i najponosnije, te ujedno i jedan od povoda održanog događaja. Za samo dva majska vikenda, 12 djevojčica se družilo učeći o razvijanju web stranice, HTML-u, CSS-u te Java Scriptu.

Erma, članica IT Girls tima, je gostima i gošćama ukratko predstavila naredne korake koji čekaju nju i njen tim. „Želimo da rastemo kao što i  IT sektor raste u našoj zemlji“, entuzijastična je rečenica kojom je Erma započela prezentaciju o budućim fazama projekta. Entuzijastična i optimistična da, ali, nakon polugodišnjih rezultata koje sam imala priliku čuti, usudim se reći realna zamisao tima. Njihov cilj će biti umnožiti dosadašnja dobra iskustva – veći broj aktivnosti na terenu, organizovanje treninga za još više djevojčica iz različitih gradova (uključujući i djevojke iz ugroženih grupa), proširivanje sadržaja treninga, osmišljavanje novih sedmičnih izazova, učvršćivanje saradnje s privatnim sektorom koji je prepoznao važnost projekta te uključivanje obrazovnih institucija kao bitnog aktera u osnaživanju djevojčica. Dugoročni cilj bi bio proširivanje fokusa projekta na nauku, tehnologiju, inžinjerstvo i matematiku (STEM).

Predstavljanje projekata učesnica „Postani IT Girl“ treninga

Nakon treninga na kojem je 12 djevojčica učilo programirati te bilo podijeljeno u timove koji su osmislili različite web stranice, stručni žiri je tokom završne manifestacije imao zadatak da izabere pobjednički tim. Kako bi mogli izvesti finalnu ocjenu timova, svih pet je prezentiralo svoj rad. Žiri su činili predstavnici Microsoft BiH, UNICEF-a, Mistral Technologies, UN Women te UN-a. Djevojčice su unutar timova, za samo 20 sati rada, ali očito jako produktivnog, razvile zanimljive ideje te u svojim prezentacijama istakle kako su oduševljene zbog prilike da uče programirati.

Fashion for fashion web stranicu su prezentovale djevojčice Velida i Berina te objasnile da su željele pokrenuti stranicu koja će biti posjećena, i posvećena modnim trendovima koje svi prate. Drugi tim koji čine tri djevojčice, Lamija, Amina i Hadžera je predstavio stranicu za učenike i učenice u BiH, simboličnog naziva BiHStudents, a koja bi bila platforma za informacije o obrazovanju, konkursima za razmjenu, ali i forumom na kojem bi mogli komunicirati. Treći tim koji se predstavio su činile djevojčice Uma Nea, Adna i Amna. Kažu da su shvatile programiranje najprije kao igru, ali jako tešku igru zbog čega su odlučile svim ostalim vršnjacima i vršnjakinjama olakšati ulazak u programiranje. Još jedan od razloga je neadekvatan obrazovni sistem u kojem mnogi učenici i učenice još ispisuju teorijom sveske za informatiku. Zbog toga su pokrenule Game of Code stranicu te ponudile kurseve za tri programska jezika. Fun Travel Dolphins je stranica koju su pokrenule Dževada i Dženeta kao odmor od svakodnevnog stresa za sve posjetioce njihove stranice. Na njoj su željele prikazati egzotične destinacije različitih kontinenata i u različitim godišnjim dobima koje bi mogli posjetiti. Posljednji tim koji se predstavio je pokrenuo web stranicu Studying funning, a članice tima Nađa i Hana kažu da su imale za cilj motivisati djecu s poteškoćama u razvoju da uče, na zabavniji način.

Nakon zanimljivog predstavljanja svih pet timova, žiri je odlučivao o pobjednicama. Članice IT Girls tima su se za to vrijeme zahvalile uručivši poklon trima trenericama, članicama Microsoft Student Partner programa, koje su strpljivo, ali ubrzanim tempom uvodile djevojčice u svijet programiranja. „Djevojčice su jako brzo i uspješno savladale tehnike kojima smo ih učile, i drago mi je čuti da one danas u školama pričaju o programiranju i IT-u kao o nečemu perspektivnom i zanimljivom“, istakla je Rialda Spahić, jedna od trenerica.gameofthrones screenshot

Nakon što su dva tima bila izjednačena, žiri je ponovo glasao te je finalni glas dao web stranici Game of Code. „Toliko sam sretna jer sam imala priliku napraviti svoju prvu web stranicu jer koliko god sam voljela programiranje, nisam ni zamišljala da ću uspjeti napraviti svoju web stranicu“, pri primanju nagrade je dodala Uma Nea, jedna od članica pobjedničkog tima.

Nakon što je i ostalim učesnicama uručila certifikate i nagrade, Zahira Virani je iskoristila priliku da čestita IT Girls timu te naglasi kako su cijeli projekat realizovale volonterski, imajući radne vikende i koristeći svoje slobodno vrijeme.

Zaključci s panel diskusije

Nakon napetog dijela proglašenja pobjednica, održana je i panel diskusija o tome kako programiranje može utjecati na povećanje učešća žena u IKT sektoru. Pored paneliste Admira Tuzovića iz Microsoft BiH, panelistice su bile Elmana Pelko iz Authority Partnersa, Aida Daguda iz CPCD-a te Ajla Karajko iz Networksa.

Uz moderaciju Aleksandre, članice IT Girls tima koja je i vodila cijeli događaj, panelisti/ce su govorili u svom iskustvu u IKT sektoru. „Imam iskustvo samo u privatnom sektoru i slažem se da žene nisu jednako zastupljene kao i muškarci, ali moram napomenuti da i u tom broju u kojem su, mnoge od njih zauzimaju visoke pozicije“, rekla je Elmana.

Direktorica CPCD-a je istakla kako CPCD obilježava Međunarodni dan djevojaka u IKT-u, te da su godinama radeći na toj tematici primijetili kao najveću prepreku nedostatak samopouzdanja kod djevojaka. Stoga je segment prezentiranja web stranica timova, koji je prethodio, prepoznat kao značajan način davanja šanse djevojčicama da grade svoje samopouzdanje.

Admir Tuzović je istakao nedostatak inicijative i preuzimanja odgovornosti kod djevojaka, koja je jako potrebna za izvršenje nekog posla, te da predanost poslu, bez obzira kojeg ste spola prepozna i nagradi svaki dobar menadžer. „Ljudi segregiraju po svim osnovama ovdje, ali se trudom sve prepreke razbiju“, dodao je.

Panelistica Ajla je podijelila iskustvo studiranja i rada u SAD-u te istakla: „Bitno je znati da IT sektor nisu samo jedinice i nule, nego most između tehnologije i biznisa, i treba mijenjati sliku o radu u IT sektoru.“

Na Aleksandrino pitanje o staklenom stropu (glass ceilingu) kao pojavi na tržištu rada, panelisti/ce su imali različita mišljenja. Zaključeno je da roditelji trebaju raditi s djecom na način da im ne zabranjuju ono što smatraju da nije za njih te da odgajaju i sinove i kćerke pružajući im iste mogućnosti, kako se od djetinjstva ne bi neki poslovi i pojave smatrali isključivo muškim ili ženskim.

Kao zaključak te odgovor na pitanja šta svi možemo uraditi za veće uključenje djevojaka u IKT sektor iz CPCD-a su iznijeli podatak o trenutno najvećem edukativnom događaju „Sat kodiranja“ (Hour of Code) koji do 2014. i njihove inicijative, niko u BiH nije sprovodio. Sada, uz podršku svih ministarstava obrazovanja u BiH (njih čak 13), ali bez donatorskih sredstava, 2015. je „Satu kodiranja“ prisustvovalo 25. 000 djece i mladih u različitim gradovima. Stoga, Aida Daguda ističe kako se ne moraju čekati velika sredstva kako bi se razvijale slične inicijative nego je potrebna volja i zajednički rad različitih aktera.

Jedan od glavnih zaključaka diskusije je da se obrazovni sistem definitivno treba mijenjati jer programiranje slično onom koje su djevojčice učestvujući na „Postani IT Girl“ treningu imale priliku učiti, naši studenti/ce uče na trećoj godini studija.

„Djevojke jesu manje zainteresovane, ali ne i manje sposobne“, dodala je Nermina Durmić, članica žirija i zaposlenica kompanije Mistral Technologies.

Po podatku iznešenom na panel diskusiji, procjena je da će se tek 2133. godine žene izjednačiti s muškarcima u IKT sektoru. Događaji kao ovaj nam daju nadu da to možemo postići i prije.


Nagradna igra
Klikni ovdje